Google Nest

Nest onder de vleugels van Google

Zo opereert Nest onder de vleugels van Google

Nest, het bedrijf achter een slimme thermostaat en rookmelder, werd begin dit jaar overgenomen door Google. Er waren direct zorgen over de privacy en hoe het verder zo gaan met Nest. NUtech.nl vroeg het de Europees directeur Lionel Paillet.

Sneller

“We hebben door Google meer snelheid gekregen om uit te rollen”, legt Paillet uit. Bij de overname begin dit jaar was Nest alleen verkrijgbaar in de Verenigde Staten en Canada. In het voorjaar werd daar het Verenigd Koninkrijk toegevoegd en eind september volgen Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

“We zaten al op een raket, maar Google heeft er nitro aan toegevoegd”, aldus de Europees directeur van Nest. Google kan Nest sneller laten ontwikkelen met geld, maar vooral met contacten en het feit dat het bedrijf al buitenlandse vestigingen heeft die op diverse lokale markten bekend zijn.

Dankzij Google is Nest de afgelopen maanden ook flink gegroeid naar meer dan 600 werknemers.

Gescheiden

Ondanks het profijt dat Nest van Google heeft, benadrukt Paillet dat de bedrijven volledig van elkaar gescheiden zijn met aparte hoofdkantoren, twee aparte locaties en een eigen cultuur. Nest heeft zelfs een heel ander verdienmodel; het verdient zijn geld met de verkoop van producten terwijl Google dat vooral met advertenties doet.

Het is overigens zo dat Google met Nest kan samenwerken, maar dat het bedrijf dan als partner wordt gezien. Nest biedt andere bedrijven namelijk de mogelijkheid diensten te koppelen aan bijvoorbeeld de thermostaat. Zo kan Mercedes een auto laten communiceren met de thermostaat waardoor de verwarming automatisch aanslaat als de bewoner in de buurt is. Google krijgt dezelfde toegang en moet zich dus aanmelden voor het partnerprogramma.

Veel belangrijke medewerkers, zoals de twee oprichters en Paillet zelf, komen overigens bij Apple vandaan. Of het cultuurverschil met Google daar vandaan komt, wil Paillet niet zeggen.

“Als je al iets merkt dan zou het zijn dat we een enorme focus hebben op detail en extreme zorg dragen voor onze producten, als mensen dat associëren met Apple is dat prima”, aldus Paillet. “Ik heb zelf bij Apple geleerd dat je fantastische producten moet maken.”

Privacy

De grootste zorg rond de overname van Nest was de privacy. Wat zou Google gaan doen met alle gevoelige informatie die verzameld wordt via de thermostaten en rookmelders van Nest? Deze apparaten weten immers waar je bent, wanneer je thuis bent en hoe je je dagelijks leven indeelt.

Google legde 3,2 miljard dollar neer voor Nest en hoe zou het bedrijf dat gaan terugverdienen? Volgens Paillet is Nest een gezond bedrijf dat winst maakt. Omdat de bedrijven gescheiden zijn krijgt Google geen toegang tot de data van Nest.

Gebruikers van Nest-producten kunnen bovendien kiezen om hun data ook niet met Nest te delen, maar alleen met het apparaat in hun huis. “We verkopen onze data niet en delen het niet met andere partijen zonder toestemming”, zegt Paillet stellig. “Onze voorwaarden zijn niet gewijzigd en verschillen van die van Google.”

Bovendien moet de zoekgigant wanneer ze als partner samenwerken met Nest voldoen aan dezelfde eisen als andere bedrijven. Dat betekent dat er een apart privacybeleid geldt waardoor de partner geen toegang krijgen tot de data van gebruikers.

De servers van Nest zijn volgens Paillet zelfs gescheiden van Google, maar de directeur Europa begrijpt dat de privacydiscussie onder de vleugels van Google een stuk gevoeliger ligt.

Door: NU.nl/Colin van Hoek

Beeld: Nest